07 juli, 2007

La Parva, Oppdatert.

Middagstid, ikke la dere bli lurt det var Simon som lagde maten.
Igjen, Simon staar tidlig opp og koker vann.

Godt og varmt.


Jara tester ut forholdene.

Pudder...

Alltid g0y aa vaere f0rst ute!

3800 m.o.h


Da har det endelig begynt... Telemark perioden vaar ;-)
Etter langt fravaer i eteren har vi endelig funnet internett tilgang, kanskje ikke den raskeste men brukbar.

Historien f0r La Parva: Vi hadde mange sp0rsmaal om hvordan vi skulle gj0re dette, skulle vi leie en leilighet, skulle vi pendle fra Santiago eller skulle vi leie en bil... Mye frem og tilbake men vi landet til slutt paa bil valget. Ingen daarlig bil heller en Ford Explorer 4.0 Liter V6.

For omtrent en uke siden kom vi tilbake fra Paaske 0ya, paa flyplassen plukket vi vaar bobil og satte kursen for fjella! Men f0r det maatte vi fylle opp med litt proviant; mat og gass. Her i Chile har de ikke saa praktisk og enkel mat som i Norge(ingen kritikk), saa det ble mye pasta og enda mer pasta...

Vel fremme i La Parva var det bare aa finne en litt gjemt parkeringsplass hvor vi kunne parkere vaar bobil. Denne plassen bytter vi ofte paa slik at ingen skal fatte mistanken om at vi sover i bilen ;-) Disse skisenterne her oppe er veldig eksklusive, alt har norske priser og her i Chile blir det veldig dyrt!

Dagene forel0per seg omtrent slikt:
Vi vaakner i en varm og god sovepose. Etter aa ha varmet klaerne i soveposen kryper Simon ut og koker litt vann til frokost. I mellom tiden rydder Gunnveig i bilen og setter fram resten av frokosten. Deretter blir et nesten fullverdig norskt maaltid inntatt(vi har funnet grovbr0d!)

Etter dette flytter vi bilen(igjen for at ingen skal fatte mistanke) hopper ut og renner i omtrent 4 timer f0r vi hiver i oss noen kjeks med masse fiber og druesukker. Camelbacken blir flittig brukt, utrolig viktig aa faa i seg mye vaeske naar man er paa 3000 meter.

Staar litt mer etter lunsj... Naar klokken naermer seg kl 1615, ja da er det paa tide aa pakke sammen skiene. I tur og orden gaar vi paa do, og bruker den som en dusj. Ja, det er helt utrolig hva man kan bruke vaatservietter til. Jeg, Simon, har vaert saa heldig og funnet en HC do, og har mye plass og boltre meg paa, mens Gunnveig kun kan bruke en standard do(Ja, hva er en standard offentlig do, finn ut!).

Naa er det middagstid, igjen flytter vi bilen. Finner til slutt en flott parkeringsplass og drar ut primusen. Herlig mat blir tilbredt og vi koser oss med solnedgangen. Naa er klokka omtrent 1830, og vi venter en liten halvtime i bilen f0r en av kafeene aapner slik at vi kan bestille en kakao og spille kort til klokken er omtrent 2100.

H0flig takker vi for oss og gaar tilbake til bilen, flytter paa den en aller siste gang. Etter optimal parkeringsplass er funnet kryper Gunnveig inn, reer opp senga(we wish!) Simon fryser kanskje litt mens dette skjer og det gaar opp for ham at Gunnveig egentlig bruker veldig lang tid... Etter at noen kose ord blir utvekslet kryper begge inn i soveposen, et godnatt kyss blir gitt og vi dr0mmer oss bort i den stille natten, vel om det ikke blaaser og sn0r helt vilt, slik det gj0rde her om dagen.

Litt mer om La Parva, anlegget ligger paa 3000 meter. Rett ved siden av ligger Colorado og Valle Nevado. Men andre ord, paradis her i S0r-Amerika om du har lyst aa staa paa ski. Den siste uke har vi kun pr0vd ut La Parva, regner med at vi flytter paa oss i l0pet av helgen. Men vi har ikke akkurat daarlig tid.

Ellers har vi tatt det med ro, Gunnveig har virkelig faatt en flott teknikk og jeg tester stadig ut nye grenser. Det er godt vi har hjelmer!

Bildene kommer her! I ei lenke som snart blir opprettet. Vi pr0ver stadig vekk!!!

14 kommentarer:

Nils Ingar sa...

ikkje no bilder enno, men når e lukke øya mine så ser eg det for meg. :) greit dagsprogram i ei veke kanskje, men i 24 dager til? (i følge nedtellinga på sida) oioioi, eg trur eg hadde blitt lei. Imponert!! campingbil er jo betre enn det besj/grønn/orange-blomstretete husteltet som vi cruisa rundt med men.

Lykke til med kjøringa, venter spent på bilder. Om de ikkje kjører frå meg no til vinteren blir eg skuffa, husk eg kjører framleis med lærsko... :)

Catharina, Eivind, Jona, Cecilie og Sondre sa...

eivind har ingen kommentar, og er heller ikke misunnelig.. -han bare mimrer tilbake til ca 1 mnd med ski i canada, der de gikk opp ved siden av heisen, (fordi den var så dyr) og bodde i telt. de ble oppdaget av en hund, men den sladret ikke...

Anonym sa...

Mamma er ikkje misunneleg. I alle fall ikkje på skirenninga - kanskje på bobilen som ho ikkje fekk testa ut i fjor fordi det vart campingvogn i staden. Vi har lese teksten i lag. Helsing oss mammaC + arnedro

Anonym sa...

Lidenskap heter det Nils Ingar. Uansett saa blir det helg turer tilbake til sivilisasjonen. Skal nok klare aa kj0re fra deg til vintern, min utvikling er alarmerende bra!!! ;-)
I natt var det -9 grader, men i bilen var det godt og lunt.
Har pr0vd aa laste opp bildene flere ganger, men uten hell...

Anonym sa...

Jeg skjønner egentlig ikke poenget med å kjøre telemark i Chile. Bobil og telemark kan man kjøre i Norge. Hva med cafèlivet i Santiago, gatecaféene, butikkene med lokalt lagede sølvsmykker og annet kunsthåndtverk. Folkelivet. Men å reise halve jorden rundt for å stå telemark...??? Det er noe som er veldig utenkelig for oss her på Holmlia, og det høres ikke veldig wolla ut. Her i Oslo er det grått og jeg er spent på turen over til Bergen i morgen. Det kan bli vått og grått, men kanskje vi ser Hardangerjøkulen likevel.

Anonym sa...

Hei Bente.
Naa har vi drukket kaffe i mange byer, og etterhvert er det paa tide aa s0ke nye utfordringer ;-) Naa er det telemark for oss, sist gang for deg var Cvalda :-)
God tur til Bergen.

PS: I natt var det -12 grader. Men i soveposen var det godt og varmt!

Anonym sa...

Ja, OK, kaffe i mange byer og mange land. Men telemark i Chile....??? Bildene var fine. Virkelig. Kuldegradene også. Men Simon, du og jeg må nok ha en lang prat om soveposer og sne og kuldegrader (jeg har bodd i Nord-Norge) og "skiing" (amerikansk, jeg er engelsk-lærer) og når vi har denne praten skal jeg fortelle deg om en personlig opplevelse av/om Chile! For ordens skyld alle dere som leser bloggen til Gunnveig og Simon: Simon har vært min favorittvikar og jeg kunne vært hans madre (på arabisk: umm). Og jeg har holdt edderkoppen.....

Anonym sa...

jeg hadde gjort mye for en telemarktur i chile.. og kaffe etterpå så klart! ja takk, begge deler!
Men blir ikke så værst med sesongkort i hafjell til vintern heller tenker jeg :)
nå låner vi leilighet på gjøvik, mens søss og forloveden (ja, nyforlova:) er på ferie!
Kos dere videre

Anonym sa...

No var det flotte bilder ja, av bil og puddersnø. Ser kjekt ut men det er jo feil årstid da.
Eg er i Tronheim og riv forskaling og skal prøve å pusse mur.

Anonym sa...

No var det flotte bilder ja, av bil og puddersnø. Ser kjekt ut men det er jo feil årstid da.
Eg er i Tronheim og riv forskaling og skal prøve å pusse mur.

Anonym sa...

Ser veldig bra ut! Kos dere videre...

Anonym sa...

Etter 8 dager uten dusj og kun vaatservietter, ja da svingte vi en liten tur innom besteforeldrene mine. Ahhh vanlig seng og varmt vann... Men vi setter snart kurs igjen for bakkene. Laarene trenger bare litt hvile, litt hvile...

Anonym sa...

Dusj kan ofte være oppskrytt!! Turen til Bergen gikk bra, vi unngikk flommen. Vi så pingvinungene (veldig søte)og følte regnet. (Flom og pingvinunger er antakelig ikke noe dere er kjent med, men noe vi som reiser til Bergen er opptatt av.) Vi snakkes når du kommer hjem, Simon. Ikke brekk ben,armer,rygg,etc.

Anonym sa...

Hola soy tu tío Julián,